Kokat knäck i mikron!

Idag fortsatte julpysslet. Idag gjrde jag knäck i mikron, första satsen blev lite lös. Andra satsen blev dock helt perfekt!!

Så här gjorde jag: Blanda 1 dl socker, 1 dl grädde och 1 dl sirap i en porslinsskål som rymmer 1,5 liter (viktigt om man inte vill ha knäck i hela mikron). Blanda ordentligt så att grädden inte "syns". Stoppa in i mikron på maxeffekt i ca 10 minuter. Första satsen hade jag bara i drygt 9 min, den blev alldeles för lös, Tänkte inte på att man kan prova i ett glas kallt vatten genom att forma en kula, om man inte har en termometer. Har man det ska termometerna vara på 122 grader celcius. När den är lagom kletig så blandar man i 1 msk smör och lite hackad mandel. Rör om så smöret smälter och fördela sedan i knäckformar. Klart på mindre än 30 minuter. Andra satsen körde jag på 10,5 min, då blev de helt perfekta! Mot slutet blev det dock svårt att få ner smeten i formarna.

Ett misstag jag gjorde som jag trodde skulle bli bra, var att blanda i både hasselnötter och mandel. Hade ganska mycket av båda två. Strunta dock i hasselnötterna(även om de annars är jättegoda), de tar över smaken lite för mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0