Kvalitativa metoder.. flum och knappast vetenskap..

Jag gillar inte kvalitativa metoder, känns mest som flum. Hur folk upplever saker och alla uppfattar saker olika, ändå dras det massa slutsatser. Självklart är det väl inte alltid så, men jag håller mig till kvantitativa metoder, det är ren fakta och inte egna upplevelser eller åsikter.

Håller på med mina kompletteringsuppgifter i vetenskaplig teori och metod. Jag har gjort kurserna tidigare i min andra utbildning, men måste komplettera med kvalitativa metoder. Har fått granska två artiklar och sedan svarat på massa frågor om dem.

Nu håller jag på med uppgift två som lyder: "Diskutera evidensbegreppet med utgångspunkt från en av artiklarna och det område inom vården den speglar. Vad kan evidens innebära i vården av just dessa patienter? Vilka svårigheter kan vara förknippade med att avgöra vad som är god evidens i vården av dessa patienter? Diskutera utifrån litteraturen!"

Skitsvårt, den ena artikeln handlar om hur anhöriga/familjemedlemmar till en psykiskt sjuk uppfattar den psykiatriska vården och den andra handlar om personliga upplevelser av att leva med typ 2 diabetes. Jag tycker det är jättesvårt att diskutera evidensbegreppet när det är kvalitativa artiklar. Hade varit så mycket enklare med kvantitativa artiklar.

Hur som helst måste få det här gjort för att hinna med allt annat som ska göras hemma. Måste bland annat flyttstäda den gamla lägenheten, köpa, bygga och montera upp hyllor i vår walk-in closet. Köpa gardinstänger och köpa och sy till gardiner. Bära ner massa grejer till förrådet. Köpa färg och måla det andra sovrummet. Det är det i och för sig inte så bråttom med, men det hade ju varit kul att få det gjort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0